homeworkworkworkworkwork



portrait

Houtsneden/Woodcuts

Portretten
'Bij het maken van een portret probeer ik een bepaalde blik te treffen en een zekere mate van gelijkenis. Maar het te pakken krijgen van een stemming, van een interessante gemoedstoestand, dat intrigeert me ook, en vaak wordt dat gaandeweg zelfs belangrijker dan het treffen van de gelijkenis.'
 
flower

Bloemen
'Omdat ik een tuin heb zit ik eigenlijk altijd bovenop mijn onderwerp. Elke dag zie ik hoe de dingen zich daar ontwikkelen. Vooral bloemen blijven me fascineren en elk stadium van hun bestaan zet me aan tot kijken en maken.
Het gaat niet perse over schoonheid of vergankelijkheid, de klassieke bloementhema's. Ik wil soms het vitale of giftige van een bloem uitdrukken of weergeven hoe het licht de structuur van een plant bloot legt.'
 
hands

Handen
'Handen maken gebaren, en in gebaren drukt een mens zich uit, soms expressiever en oprechter dan in de taal. En het bevroren, gestileerde gebaar, zoals je dat bijvoorbeeld mooi kunt zien in de kunst van de Renaissance, dat heeft voor mij weer een aparte en heel fascinerende zegging. Een vorm van symbolische of heilige kracht. Alsof de hand niet aan het lichaam vast zit, maar dat het juist andersom is.'

 
mokuhanga mokuhanga

Mokuhanga, waterverf-houtsnede
'Zo lang ik grafiek maak ben ik geïntrigeerd door de Japanse houtsnede, kunstenaars als Hokusai en Hiroshige. Ook was ik benieuwd naar de techniek. Hoe komt het dat die houtsneden soms op een aquarel lijken, hoe zijn ze gemaakt?
Ik heb antwoord op mijn vragen gekregen, want ik kreeg de kans om twee maanden naar Japan te gaan en daar les te krijgen van Japanse meesters.'