homeworkworkworkworkwork



studio

studio

studio

studio



Beeldhouwer op het platte vlak
Anne Berk in FD. 13 maart 2010


Uit de vloed aan beelden waarmee we dagelijks worden overspoeld, selecteert Jacomijn den Engelsen (1958) enkele betekenisvolle details. Ze vergroot ze om hun belang te onderstrepen en geeft ze liefdevol weer in ambachtelijk uitgevoerde houtsneden.

Het boek rust niet op tafel, maar wordt door één hand ondersteund, terwijl de andere hand lichtjes op de bladzijden rust, alsof hij zo de pagina om zal slaan. Deze handen zijn doorleefd, maar aan wie ze toebehoren weet je niet. Dat doet er ook niet toe. Dit tijdloze detail volstaat om de geconcentreerde aandacht van het lezen op te roepen. Den Engelsen heeft de voorstelling overdekt met zilverkleurige cirkels, als een ode aan de ijle luchtlagen van de geestelijke activiteit.

Den Engelsen fotografeert, hergebruikt foto's en recyclet motieven. Ze bewondert de gestileerde precieuze gebaren in historische schilderijen. Zo komt de serie 'Handen met bloemen' voort uit een schilderij van de Annunciatie van Cosme Tura uit 1469, maar ze citeert nooit klakkeloos. Voor Amaryllis fotografeerde ze een arm met een bloem, die ze natekende met houtskool om de licht-donkerwaarden te verkennen.

Ze gutst het motief uit en suggereert plasticiteit door te arceren. Door de weerstand van het hout winnen de lijnen aan kracht. 'Ik ben een beeldhouwer op het platte vlak' zegt Den Engelsen.
Het resultaat is krachtig en teder tegelijk. Een kwetsbare arm met zichtbare aderen is verstrengeld met de steel van de amaryllis. De vingers beroeren de wijduitstaande kelken, de trompetterende herauten van de vruchtbaarheid.